1. NEDEN ETİYOPYA


2010-2014 yılları arasında işim gereği Etiyopya’da yaşadım. Addis Ababa, Dire Dawa, Harar, Bahir-Dar, Mekele, Hassana, Jigjiga, şehirlerini gördüm. Bu güzel ülke hakkında birçok konuda bilgi sahibi oldum, anılar biriktirdim, gözlemlerim oldu. Cumhurbaşkanı, bakanlar, genel müdürler, üst düzey bürokratlar, iş adamları ile pek çok görüşmeler ve özel sohbetler yaptım. Sokaktaki sıradan insanları, küçük esnafı, alt düzey memurları, taksi şoförleri ve garsonları tanıdım, fakir insanları, dilencileri gördüm. Orada iş yapan Türk işadamlarını, Türk Büyükelçilik mensuplarını, Ticari Ataşelerimizi, TİKA ve THY personellerini tanıdım. Çoğu ile iyi dostluklarım oldu.

Osmanlı 1555 yılında Habeş Beylerbeyliği’ni kurmuş, asker göndermiş. 1917 yılına kadar ilişkiler aralıksız devam etmiş. Özellikle Harar şehrinde dönemden kalan izler halen gözükmekte. Etiyopya halkı Türk insanını seviyor.
Etiyopya’nın uzak ve yakın tarihi, İtalyan işgali, komünist dönemi, dinleri, jeolojik yapısı, coğrafyası, bitki örtüsü, siyasi geçmişi, etnik yapısı, kabileleri, hepsi ayrı ayrı kitap olacak zenginlikte. Bu konularda yazılmış sayısız İngilizce yayın var. Ancak yüzyıllardır dostumuz olan bu ülke ile ilgili olarak “Osmanlı döneminde Habeşistan ilişkileri” dışında yazılmış Türkçe bir eser yok. Seçilen bir konu üzerine yazılmış; birkaç doktora tezi ve makale var. Diğerleri kopyala yapıştır modeli kısa bilgiler veya 3-4 günlük seyahatler sırasında kulaktan dolma bilgilerle donatılmış yazılar.

Etiyopya’dan ayrıldıktan 5 yıl sonra, Etiyopya hakkında öğrendiklerimi, yaşadıklarımı, biriktirdiğim anılarıma; ülkenin tarihi, coğrafyası, kültürü, siyasi yapısı, gezilecek yerleri bilgilerini de ekleyerek fazla detaya girmeden mümkün olduğunca doğru ve kısa bilgilerle anlatmayı hedefledim. Daha önce Etiyopya’dan satın aldığım kitapları, resmi/özel web sitelerinden yaptığım çapraz okumaları, yerel dostlardan edindiğim bilgileri, orada yaşadıklarımla harmanlayınca sadece anılarla sınırlı kalmayan, dünden bugüne Etiyopya’yı anlatan bir çalışma ortaya çıktı.


Neden Etiyopya;
Dünyanın en derindeki kara parçası orada, dünyada bulunan en eski insan iskeleti orada, dünyanın en önemli nehirlerinden biri olan Nil nehrinin 2 önemli kolundan birisi olan Mavi Nil'in doğduğu yer Tana gölü orada, Farklı takvimi, saati, kabile yaşamı, imparatorlar, krallar, askeri darbeler, halk direnişi, cumhuriyet bu topraklarda.

Şehir, bölge, dağ, tarihi yer, kişilerin isimleri yerel dilden çevrildiği için farklı kaynaklarda farklı şekilde yazılmakta (örneğin; Awassa/Hawassa veya Iasu/Yasu). Bu çalışmada genelde en çok kullanılan halini kullanmaya dikkat ettim.

Binlerce yıllık geçmişine rağmen, Etiyopya gelişimini henüz tamamlamamış bir ülke. Elbette burada yazdıklarımın bir kısmı da zaman içinde mutlaka değişecek ve gelişecektir. Blog yazıları yaklaşık 50 adet konu başlığı altında devam edecektir. Sizler de bu Blogla ilgili düşüncelerinizi, hatalı olduğunu düşündüğünüz konular hakkındaki uyarılarınızı, Etiyopya hakkında farklı bilgilerinizi ve anılarınızı bizimle paylaşırsanız bunlar da isminiz verilerek bloğumuzda yayınlanacaktır. 

Bu blogdaki popüler yayınlar

14. İTALYAN İŞGALİ (1936 - 1941)

53. KOMİK VE İLGİNÇ ANILAR

59. ETİYOPYA'DA GEZİLECEK YERLER